Dick Verdult

Dick Verdult (1954) maakt films, video's, tekeningen, collages, installaties, performances, en muziek. De relatie tussen woord en beeld speelt een belangrijke rol in zijn werk. Verdult is vooral bekend geworden door zijn optredens onder de naam Dick El Demasiado. Met name in Zuid Amerika geldt hij als een cultheld die met zijn 'cumbia lunaticas' en 'cumbia experimentales' een nieuwe muziekstroming introduceerde, inclusief een fictieve ontstaans-geschiedenis.

De installatie Bullshit defines architecture is ontstaan tijdens een werkperiode in sundaymorning@EKWC in 's-Hertogenbosch. Verdult plakte karton, hout en dekens met tape aan elkaar en bedekte die met klei. Vervolgens sneed hij die 'verzamelde onzin' weg uit de binnenzijde. De geglazuurde beelden lijken ondanks hun kleur op architectonische constructies die in een ruïneuze staat verkeren; bij wijze van performance rijdt af en toe een op afstand bestuurbare speelgoedtank over het parcours. De gecontroleerde gekte van Verdult komt ook tot uitdrukking in de manifest-achtige tekst die hij declameert met als centrale vraag “Gibt es heut zu tage noch realistische Keramik?”